Hned v prvních zářijových dnech se nám dostalo satisfakce s představením RSB, s ručením omezeným. Hráli jsme na Divadelní minipřehlídce v Plzni a na 5.celostátní dílně dramatické výchovy v Jičíně. A o pár měsíců později také v divadle v Českém Krumlově. (Ale hlavně na Sapperlotu a EXPU 2000!)
V Tvořivé dramatice o našem představení napsal Roman Černík: Jde o představení, jež vzbudilo letos, i přes svou absenci na DS, mnohé diskuse. Ostrovský soubor patří již řadu let ke špičce dětského divadla u nás. Inscenace Ireny Konývkové nesou osobitý styl, založený na vysoké úrovni dovedností dětí, promyšlené divadelní stylizaci, těsném sepětí s hudbou a výrazně lyrizovaném příběhu. V čem bylo letošní představení tak jiné, že vzbudilo tolik diskusí?
Jistě to nebylo ve vybaveností dětí, které, ač různých věkových kategorií, přesně vytvářely vztahy v mizanscénách, ve vystavěných situacích dokázaly jednat po celé představení udržet nastolenou divadelní stylizací. Nebylo to jistě ani v použitých jevištních prostředcích...............Divadelně přesné bylo také vytvoření postav dospělých.........To, v čem pro mne bylo ostrovské představení jiné, byl příběh - dobře vybraný, adekvátní věku a hlavně tematicky aktuální. Téma školní šikany bylo vloženo do anglicky záhadného....děje. Osobní vzpoura malého hrdiny proti ní, jeho sbírání odvahy k činu tak neztrácely napětí a zároveň umožňovaly dětským hercům jednat. U těch starších bylo možno dokonce sledovat probleskující hereckou tvorbu - jemnou hru s nepatetickou divadelní stylizací jejich postav.
Ostrovský HOP-HOP přijel do Jičína s představením, jež bylo pádným argumentem pro tvrzení, že lze prostředky dramatické výchovy dojít k plnohodnotnému a autentickému divadelnímu tvaru, ke skutečnému dětskému divadlu.
A ještě kompliment od Luďka Richtera na téma Jak je to s dítětem na jevišti: Je (dítě) schopno být samo sebou a zároveň nést určité znaky postavy - a to v různé míře: dle věku, idnividuálního talentu i schopnosti a talentu vedoucích souborů. Špičky našeho dětského divadla .....ostrovský soubor HOP-HOP (+Hudradlo a Žamberk) - dokázaly v praxi dojít dál, než jsou teoretici hájícící "specifika" dětského divadla ochotni připustit.
Toť o nás. A co my?
V listopadu máme 24. (a poslední) představení Prášíš?!
A zkoušíme přes víkendy na Mariánské i v dramaťáku nový "kus" Ondráš nebo Juráš?!
(Ilona Rausová, Zdeněk Konývka, Věra Bečková, Kateřina Hasmanová, Iva Süttöová)
Premiéra se uskutečnila 8. března 2000.
Fotografie zachycují čas před premiérou
(na zemi vlevo: Petr Nídl, Iva Süttöová, Ilona Rausová, Irena Konývková, Martina Dudášová, Jitka Strejčková
stojící zleva: Anička Handrychová,Zdeněk Fořt, Zdenqěk Konývka, Jakub Cír, Kája Wudy, Věra Bečková, Jana Poberežníková, Kateřina Hasmanová)
S tímto představením se nám zadařilo postoupit z krajského kola Dětské scény na národní přehlídku. (Na krajském kole jsme zahráli i Zdá se, že je vítr a Kaplane!).
Zvládli jsme také dokončit monology a dialogy, a dokonce s nimi i vyhrávat. Největší úspěch zaznamenal Zdeněk Fořt a Ilona Rausová (na národních soutěžích 1.místo Kandrdásku a 3.místo na Pohárku s dialogem Don Pablo, Don Pedro a Věra Lukášová), ale potěšila i Anička Handrychová (2.místo na Kandrdásku s Deníkem Anny Frankové) a Věra Bečková a Jakub Cír (3.místo s dialogem Jany a Jana z Jany Eyrové)
A co jsme ještě v letošním roce stihli? Uvádět interní koncerty. Hrát monology a dialogy (i přednášet) na Koncertě orchestrů, na interních koncertech, vyjet s Ondrášem a Jurášem, s Kaplanem a Zdá se, že je vítr i s RSB,s r.o. do Prahy na Červený vrch, zahrát několik VEčerů DRAmaťáků (s monology, dialogy a přednesem). Vytvořit nové představení U nás.
A nastudovat tři představení v němčině! (RSB, s r.o. , Ondráš nebo Juráš?! a U nás). A absolvovat s nimi festivaly.
Sapperlot 28.4. - 1.5. s představením RSB, s r.o. Až na místě jsme zjistili, že je tentokráte soutěžní. Raději jsem "hercům" ani nic neříkala. Jeli jsme si přece zahrát. O to větší pro ně (i pro mne) bylo překvapení, že jsme vyhráli! A to jsme byli nejmladší! Vedle úžasných souborů z Anglie, Zimbabwe, Rumunska, Norska jsme tomu ani nechtěli věřit!
Překlad vyjádření poroty s fotografií souboru před Havlíčkem:
Cenu přivezli: zleva Martina Dudášová, Jitka Tomanová, Jana Zekuciová, Ilona Rausová s Jonášem Konývkou, Zdeněk Konývka, Irena Konývková s Tomášem Vyhlídkou, Dáša Wudyová, Šárka Hájková, Karel Wudy, Ondřej Šulc, Tonda Kandrik, Luboš Frýzl a dole sedící Ivanka Galiová a Lucka Džupínová
Takto se radují:
Bad Radkersburg 1.6.-3.6. s představením Ondráš nebo Juráš. Zde pro nás bylo překvapením, že jsme se potkali znovu s dvěma soubory ze Sapperlotu. Festival nebyl tentokráte soutěžní, ale "kritika" v novinách nás potěšila.
na semináři v Radkesburgu
povídáme si o představeních
Vrcholem letošního dění určitě bylo EXPO 2000 v Hannoveru, kam jsme byli za Českou republiku vysláni. Zadostiučiněním nám jistě byl i fakt, že právě s problematickým představením RSB, s r.o. A jaké to tu bylo?
Hlavní představitel Juráše Zdeněk Fořt
Text: Celý soubor při cestě domů. Zleva: Kája Wudy, Petr Nídl, Jakub Cír, Zdeněk Fořt, Zdeněk Konývka, Věrka Bečková, Kateřina Hasmanová, Pavlína Dudášová, Anička Handrychová, Ilona Rausová, Iva Süttöová
A co sólisté - přednašeči?
V krajském kole získali čestné uznání
Šárka Hájková
Ondřej Šulc
Tomáš Vyhlídka
1. místo a postup na národní přehlídku si zajistili ve III. kategorii Jonáš Konývka, ve IV. kategorii Věra Bečková a Zdeněk Konývka. Zdenda byl sice náhradník, ale vzhledem k tomu, že v jiných krajích se tolik neurodilo vyjel na přehlídku také. Jeho účast i Věrky a Jonáše se pak ukázala velmi právoplatná, neboť všichni tři patřili ke špičkám přednesového ledovce!!! Jony zaujal svým "Miláčkem" (Rudyard Kipling Proč má velryba úzký jícen), Věrka povídkou Tetřívci Terezie Brzkové a Zdenda Kočkou W.Saroyana.
To byl ale bláznivý školní rok.
Copyright © 2008 - 2013 All rights reserved. Powered by: www.valid.cz | Design: www.rrsoft.cz